Kdy má účetní zvolit, zda bude interní účetní zaměstnaná v rámci určitého podniku, nebo bude externí účetní poskytující externí poradenství? Na tuto nelehkou otázku se budu snažit najít odpověď v následujícím článku.
Interní účetní – role zaměstnance
Interní účetní na pozici zaměstnance – může to být jakýkoliv zaměstnanec v rámci firmy podnikající v jakémkoliv oboru, včetně poradenských firem. Interní účetní má několik velmi specifických znaků:
- V rámci své činnosti poskytuje své vědomosti a znalosti
- Získává praxi v souvislosti s tím, co vykonává pro firmu v zaměstnaneckém poměru
- Na začátku si většinou nemůže určit, co přesně bude dělat
Když se podíváme na etapy kariéry interní účetní:
- Na začátku (např. mladá absolventka školy nebo na začátku kariéry účetní) má pozici juniorky a získává potřebné zkušenosti
- Postupně se může posunout na seniorní pozice
V obchodní firmě (ne v poradenské) může:
- Nejprve se starat o pokladnu
- Pak se přesunout na pohledávky
- Později dělat složitější transakce
- Vypomáhat hlavní účetní
- Nakonec se sama stát hlavní účetní nebo finanční manažerkou
Výhody interní účetní
Práce interní účetní má určité výhody:
- Jistota zaměstnání
- Když přijdete do práce, nemusíte řešit, zda máte co dělat, vše běží na interních procesech (v praxi se málokdy stane, že nevíte, co dělat…)
- Jistota mzdy
- Jistota daných termínů pro zpracování podkladů
Běžný režim interní účetní může vypadat tak, že jeden den má pauzu/klidnější režim, další den dostane nový podklad a příštích deset dnů se nezastaví.
Specifická výhoda interní účetní
Velkou specifikou interní účetní je, že opravdu zná veškeré procesy té jedné dané firmy. Pokud je firma zaměřená na:
- Stavebnictví
- Zemědělství
- Služby
- Vývoz/dovoz ze třetích zemí
…bude mít účetní vždy nejlepší možnosti získat praxi právě v tom oboru, ve kterém se pohybuje její firma (tj. firma jejího zaměstnavatele).
Samozřejmě záleží na tom, jakým způsobem se účetní chopí role zaměstnance. Může být:
- Interní účetní spokojená s tím, že deset let spravuje pohledávky.
- Nebo interní účetní, která touží růst.
Obě možnosti jsou v naprostém pořádku. Nejdůležitější je, aby byla účetní spokojená.
Pokud jí firma umožní růst, je to naprosto skvělá příležitost vyrůst právě v dané firmě.
Interní účetní v poradenských firmách
V rámci interních účetních existuje ještě speciální oblast – interní účetní v poradenských firmách zaměřených na účetní, daňové či mzdové poradenství.
Systém funguje velmi podobně, jen s jinými specifiky:
- Účetní dostane na starost několik klientů z různých oblastí s různými podnikatelskými činnostmi.
- O firmy se stará kompletně – od zápisu prvotních dokladů přes sestavování přiznání k DPH, roční závěrky, až po sestavení kalkulace daně z příjmu.
- Vždy má při ruce seniorku nebo manažerku účetního oddělení.
- V poradenských společnostech je běžné velké zaštítění z ostatních oblastí (daňové oddělení, auditní oddělení) podle potřeb klienta.
Výhoda poradenských společností
Hlavní výhodou práce v poradenské společnosti je získání obrovské zkušenosti napříč různými činnostmi a oblastmi podnikání klientů. Účetní může mít na starost:
- Klienta, který provozuje hotely
- Zároveň klienta, který dováží zboží ze zahraničí (třetí země mimo EU)
Poradenské firmy jsou úžasné v tom, že účetní bez praxe nebo s malou praxí tam dostane „velkou školu“.
Tato výhoda je často vykoupena:
- Velkým množstvím práce
- Pečlivým plánováním práce na měsíce dopředu – cílem je 100 % vytížení pracovního času účetních.
I v poradenských společnostech se dá růst – začnete na juniorské pozici, postupujete na seniorskou pozici, můžete se stát manažerkou účetního oddělení.
Plusy a mínusy práce v poradenské firmě
Pozice interní účetní v poradenské firmě je velmi dobrá z hlediska získávání obrovské praxe, která je nedocenitelná.
Mínusy:
- Velká časová náročnost spojená s prací v poradenských firmách.
- Velké nároky na komunikaci s klienty (účetní se učí komunikovat přímo s klienty, což je svým způsobem i pozitivum).
- Účetní se nekomunikuje pouze v rámci týmu o účetní problematice, ale komunikuje i velmi aktivně s klienty (jak bylo již víše zmíněno).
Role interní účetní v poradenské firmě je vlastně kombinací klasické interní účetní (starající se o jednu firmu nebo holding firem v rámci jedné podnikatelské skupiny) a externí účetní.
Externí účetní – role podnikatelky
Samostatná externí účetní:
- Nemá za sebou poradenskou firmu.
- Není zaměstnanec.
- Je podnikatelka s živnostenským oprávněním na poskytování účetních služeb (služeb účetního poradce, jak je v zákoně uvedeno).
Výhody a nevýhody externí účetní
Plusy:
- Velká svoboda
- Možnost určit si, kdy bude pracovat
- Rozhodování o tom, jakým způsobem všechno udělá
- Není vázána interními procesy ani rozhodnutími nadřízených
- Vše si řídí sama
Zásadní nevýhoda je právě v tom, že se ve všem musí spoléhat sama na sebe. Musí si:
- Vytvářet nabídky (v tom nabízím účetním pomocnou ruku v programu Cenotvorba pro účetní)
- Nastavovat pravidla a hranice pro práci s klienty
- Řídit práci s klienty
- Hlídat termíny
Externí účetní jako podnikatelka
Externí účetní není jen na pozici účetní. Dostává se do role podnikatelky, kde musí řešit:
- Komunikaci
- Partnerské (odběratelsko-dodavatelské) vztahy s klienty
- Povinnosti dané zákonem pro účetní profesi (nejen AML povinnosti)
- Pravidla pro sestavování smluv
Při zahájení podnikání musí řešit, zda jsou splněny všechny podmínky pro udělení živnosti. Pokud nemá dostatečnou praxi, potřebuje garanta – což je v současné době náročné zajistit. Být garantem znamená určitou zodpovědnost za účetní v počáteční fázi její praxe, než splní zákonné požadavky na minimální praxi.
Externí účetní tedy není jen o tom „sednout za počítač a účtovat“. Je to o uvědomění, že je podnikatelka, na kterou se vztahují povinnosti, které za ni např. dříve řešil zaměstnavatel (placení sociálního, zdravotního, AML povinnosti atd.).
Marketing a získávání klientů
V současné době je třeba se i prezentovat. Účetní se často ptají: „Kde mám vzít klienty? Jak je mám oslovovat?“
K tomu je potřeba mít strategii:
- Znát základy marketingu
- Vědět, jak se prezentovat
- Mít web (mnoho externích účetních stále web nemá)
Web je nutností – alespoň malý „vizitkový“ web poskytující dostatečné informace (pro více informací o tomto druhu webu mi neváhejte napsat, ráda pomohu si ujasnit důležitost webu).
Na externí účetní je zodpovědnost:
- Zda bude mít klienty
- Zda dokáže sehnat nové klienta a udržet si stálé klienty
- Zda si na sebe vydělá
Různé přístupy k zahájení podnikání
Existují různé typy lidí s různými přístupy k začátkům podnikání:
- Opatrnější typ (typicky ženy) – začíná postupně, má zaměstnání a vedle toho si rozjíždí účetní praxi
- Odvážnější typ – „skočí do toho po hlavě“, ukončí dosavadní práci a aktivně začne shánět vlastní účetní klientelu
Často stačí pár telefonátů, získáte dva klienty, pokryjete nezbytné měsíční náklady a postupně se to rozjíždí.
Profesionalita a ochrana externí účetní
Externí účetní:
- Se musí chránit (nejen pojištěním, ale i účinnými způsoby v komunikaci s klienty)
- Musí profesionálně komunikovat s klienty
- Musí zajistit, aby bylo veškeré účetnictví hotové
- Musí vše dělat s nejlepší přidanou hodnotou a profesionalitou
Často účetní řeší problematiku převzetí účetnictví – jak ho správně převzít, jaká jsou specifika převzetí. Pokud se účetnictví nepřevezme dobře už na začátku, může to v budoucnu způsobit problémy (např. při sestavování účetní závěrky).
Shrnutí
Když shrneme zamyšlení nad pozicí interní a externí účetní:
Co mají společné: Všechny účetní musí znát účetní a daňovou legislativu alespoň v základních přehledech. Detailnější informace se pak dohledávají pro konkrétní účetní klienty.
Interní účetní v rámci jedné firmy/skupiny firem:
- Výhoda:
- jsou velkými odbornicemi na dané téma
- mají možnost růstu v rámci firmy
- Nevýhoda: mohou být v budoucnu limitovány, pokud chtějí změnit pozici (např. mají zkušenosti ze stavebnictví, ale ne ze zemědělství)
- Tento limit není nepřekonatelný – vždy je možné se danou problematiku doučit
- Zkušená a chytrá účetní dokáže zvládnout specifika jiného zaměření po krátkém zaučení
Interní účetní v poradenských firmách:
- Větší samostatná práce na komplexním vedení účetnictví
- Na starosti více klientů
- Nevýhoda: Velká časová náročnost
- Výhoda: různorodost klientů a s tím spojená velká praxe v účetním oboru
Externí účetní jako podnikatelka:
- Výhoda: svoboda
- Nevýhoda: zodpovědnost nejen vůči klientům, ale i vůči svému podnikání
Externí účetní musí:
- Správně zajistit účetnictví
- Správně se věnovat svému podnikání
- Naučit se psát nabídky
- Naučit se oslovovat a komunikovat s klienty
- Stanovovat si hranice s klienty
- Určit, s jakými klienty chce pracovat (co jí vyhovuje a nevyhovuje)
U externí účetní je důležité si uvědomit, že má partnerskou pozici vůči podnikateli – už to není její zaměstnavatel, který jí dává příkazy, ale jsou v pozici odběratelsko-dodavatelských, partnerských vztahů v rámci podnikání.
Na toto téma se můžete stáhnout e-book zdarma: „Osvěžení pro účetní„, který je významným zamyšlením nad tím, jak by měla externí účetní nahlížet na své podnikání.
