kurz pro účetní

Jaký je rozdíl mezi interní a externí účetní?

Kdy má účetní zvolit, zda bude interní účetní zaměstnaná v rámci určitého podniku, nebo bude externí účetní poskytující externí poradenství? Na tuto nelehkou otázku se budu snažit najít odpověď v následujícím článku.

Interní účetní – role zaměstnance

Interní účetní na pozici zaměstnance – může to být jakýkoliv zaměstnanec v rámci firmy podnikající v jakémkoliv oboru, včetně poradenských firem. Interní účetní má několik velmi specifických znaků:

  • V rámci své činnosti poskytuje své vědomosti a znalosti
  • Získává praxi v souvislosti s tím, co vykonává pro firmu v zaměstnaneckém poměru
  • Na začátku si většinou nemůže určit, co přesně bude dělat

Když se podíváme na etapy kariéry interní účetní:

  1. Na začátku (např. mladá absolventka školy nebo na začátku kariéry účetní) má pozici juniorky a získává potřebné zkušenosti
  2. Postupně se může posunout na seniorní pozice

V obchodní firmě (ne v poradenské) může:

  • Nejprve se starat o pokladnu
  • Pak se přesunout na pohledávky
  • Později dělat složitější transakce
  • Vypomáhat hlavní účetní
  • Nakonec se sama stát hlavní účetní nebo finanční manažerkou

Výhody interní účetní

Práce interní účetní má určité výhody:

  • Jistota zaměstnání
  • Když přijdete do práce, nemusíte řešit, zda máte co dělat, vše běží na interních procesech (v praxi se málokdy stane, že nevíte, co dělat…)
  • Jistota mzdy
  • Jistota daných termínů pro zpracování podkladů

Běžný režim interní účetní může vypadat tak, že jeden den má pauzu/klidnější režim, další den dostane nový podklad a příštích deset dnů se nezastaví.

Specifická výhoda interní účetní

Velkou specifikou interní účetní je, že opravdu zná veškeré procesy té jedné dané firmy. Pokud je firma zaměřená na:

  • Stavebnictví
  • Zemědělství
  • Služby
  • Vývoz/dovoz ze třetích zemí

…bude mít účetní vždy nejlepší možnosti získat praxi právě v tom oboru, ve kterém se pohybuje její firma (tj. firma jejího zaměstnavatele).

Samozřejmě záleží na tom, jakým způsobem se účetní chopí role zaměstnance. Může být:

  • Interní účetní spokojená s tím, že deset let spravuje pohledávky.
  • Nebo interní účetní, která touží růst.

Obě možnosti jsou v naprostém pořádku. Nejdůležitější je, aby byla účetní spokojená.

Pokud jí firma umožní růst, je to naprosto skvělá příležitost vyrůst právě v dané firmě.

Interní účetní v poradenských firmách

V rámci interních účetních existuje ještě speciální oblast – interní účetní v poradenských firmách zaměřených na účetní, daňové či mzdové poradenství.

Systém funguje velmi podobně, jen s jinými specifiky:

  • Účetní dostane na starost několik klientů z různých oblastí s různými podnikatelskými činnostmi.
  • O firmy se stará kompletně – od zápisu prvotních dokladů přes sestavování přiznání k DPH, roční závěrky, až po sestavení kalkulace daně z příjmu.
  • Vždy má při ruce seniorku nebo manažerku účetního oddělení.
  • V poradenských společnostech je běžné velké zaštítění z ostatních oblastí (daňové oddělení, auditní oddělení) podle potřeb klienta.

Výhoda poradenských společností

Hlavní výhodou práce v poradenské společnosti je získání obrovské zkušenosti napříč různými činnostmi a oblastmi podnikání klientů. Účetní může mít na starost:

  • Klienta, který provozuje hotely
  • Zároveň klienta, který dováží zboží ze zahraničí (třetí země mimo EU)

Poradenské firmy jsou úžasné v tom, že účetní bez praxe nebo s malou praxí tam dostane „velkou školu“.

Tato výhoda je často vykoupena:

  • Velkým množstvím práce
  • Pečlivým plánováním práce na měsíce dopředu – cílem je 100 % vytížení pracovního času účetních.

I v poradenských společnostech se dá růst – začnete na juniorské pozici, postupujete na seniorskou pozici, můžete se stát manažerkou účetního oddělení.

Plusy a mínusy práce v poradenské firmě

Pozice interní účetní v poradenské firmě je velmi dobrá z hlediska získávání obrovské praxe, která je nedocenitelná.

Mínusy:

  • Velká časová náročnost spojená s prací v poradenských firmách.
  • Velké nároky na komunikaci s klienty (účetní se učí komunikovat přímo s klienty, což je svým způsobem i pozitivum).
  • Účetní se nekomunikuje pouze v rámci týmu o účetní problematice, ale komunikuje i velmi aktivně s klienty (jak bylo již víše zmíněno).

Role interní účetní v poradenské firmě je vlastně kombinací klasické interní účetní (starající se o jednu firmu nebo holding firem v rámci jedné podnikatelské skupiny) a externí účetní.

Externí účetní – role podnikatelky

Samostatná externí účetní:

  • Nemá za sebou poradenskou firmu.
  • Není zaměstnanec.
  • Je podnikatelka s živnostenským oprávněním na poskytování účetních služeb (služeb účetního poradce, jak je v zákoně uvedeno).

Výhody a nevýhody externí účetní

Plusy:

  • Velká svoboda
  • Možnost určit si, kdy bude pracovat
  • Rozhodování o tom, jakým způsobem všechno udělá
  • Není vázána interními procesy ani rozhodnutími nadřízených
  • Vše si řídí sama

Zásadní nevýhoda je právě v tom, že se ve všem musí spoléhat sama na sebe. Musí si:

  • Vytvářet nabídky (v tom nabízím účetním pomocnou ruku v programu Cenotvorba pro účetní)
  • Nastavovat pravidla a hranice pro práci s klienty
  • Řídit práci s klienty
  • Hlídat termíny

Externí účetní jako podnikatelka

Externí účetní není jen na pozici účetní. Dostává se do role podnikatelky, kde musí řešit:

  • Komunikaci
  • Partnerské (odběratelsko-dodavatelské) vztahy s klienty
  • Povinnosti dané zákonem pro účetní profesi (nejen AML povinnosti)
  • Pravidla pro sestavování smluv

Při zahájení podnikání musí řešit, zda jsou splněny všechny podmínky pro udělení živnosti. Pokud nemá dostatečnou praxi, potřebuje garanta – což je v současné době náročné zajistit. Být garantem znamená určitou zodpovědnost za účetní v počáteční fázi její praxe, než splní zákonné požadavky na minimální praxi.

Externí účetní tedy není jen o tom „sednout za počítač a účtovat“. Je to o uvědomění, že je podnikatelka, na kterou se vztahují povinnosti, které za ni např. dříve řešil zaměstnavatel (placení sociálního, zdravotního, AML povinnosti atd.).

Marketing a získávání klientů

V současné době je třeba se i prezentovat. Účetní se často ptají: „Kde mám vzít klienty? Jak je mám oslovovat?“

K tomu je potřeba mít strategii:

  • Znát základy marketingu
  • Vědět, jak se prezentovat
  • Mít web (mnoho externích účetních stále web nemá)

Web je nutností – alespoň malý „vizitkový“ web poskytující dostatečné informace (pro více informací o tomto druhu webu mi neváhejte napsat, ráda pomohu si ujasnit důležitost webu).

Na externí účetní je zodpovědnost:

  • Zda bude mít klienty
  • Zda dokáže sehnat nové klienta a udržet si stálé klienty
  • Zda si na sebe vydělá

Různé přístupy k zahájení podnikání

Existují různé typy lidí s různými přístupy k začátkům podnikání:

  1. Opatrnější typ (typicky ženy) – začíná postupně, má zaměstnání a vedle toho si rozjíždí účetní praxi
  2. Odvážnější typ – „skočí do toho po hlavě“, ukončí dosavadní práci a aktivně začne shánět vlastní účetní klientelu

Často stačí pár telefonátů, získáte dva klienty, pokryjete nezbytné měsíční náklady a postupně se to rozjíždí.

Profesionalita a ochrana externí účetní

Externí účetní:

  • Se musí chránit (nejen pojištěním, ale i účinnými způsoby v komunikaci s klienty)
  • Musí profesionálně komunikovat s klienty
  • Musí zajistit, aby bylo veškeré účetnictví hotové
  • Musí vše dělat s nejlepší přidanou hodnotou a profesionalitou

Často účetní řeší problematiku převzetí účetnictví – jak ho správně převzít, jaká jsou specifika převzetí. Pokud se účetnictví nepřevezme dobře už na začátku, může to v budoucnu způsobit problémy (např. při sestavování účetní závěrky).

Shrnutí

Když shrneme zamyšlení nad pozicí interní a externí účetní:

Co mají společné: Všechny účetní musí znát účetní a daňovou legislativu alespoň v základních přehledech. Detailnější informace se pak dohledávají pro konkrétní účetní klienty.

Interní účetní v rámci jedné firmy/skupiny firem:

  • Výhoda:
    • jsou velkými odbornicemi na dané téma
    • mají možnost růstu v rámci firmy
  • Nevýhoda: mohou být v budoucnu limitovány, pokud chtějí změnit pozici (např. mají zkušenosti ze stavebnictví, ale ne ze zemědělství) 
  • Tento limit není nepřekonatelný – vždy je možné se danou problematiku doučit
  • Zkušená a chytrá účetní dokáže zvládnout specifika jiného zaměření po krátkém zaučení

Interní účetní v poradenských firmách:

  • Větší samostatná práce na komplexním vedení účetnictví
  • Na starosti více klientů
  • Nevýhoda: Velká časová náročnost
  • Výhoda: různorodost klientů a s tím spojená velká praxe v účetním oboru

Externí účetní jako podnikatelka:

  • Výhoda: svoboda
  • Nevýhoda: zodpovědnost nejen vůči klientům, ale i vůči svému podnikání

Externí účetní musí:

  • Správně zajistit účetnictví
  • Správně se věnovat svému podnikání
  • Naučit se psát nabídky
  • Naučit se oslovovat a komunikovat s klienty
  • Stanovovat si hranice s klienty
  • Určit, s jakými klienty chce pracovat (co jí vyhovuje a nevyhovuje)

U externí účetní je důležité si uvědomit, že má partnerskou pozici vůči podnikateli – už to není její zaměstnavatel, který jí dává příkazy, ale jsou v pozici odběratelsko-dodavatelských, partnerských vztahů v rámci podnikání.

Na toto téma se můžete stáhnout e-book zdarma: „Osvěžení pro účetní„, který je významným zamyšlením nad tím, jak by měla externí účetní nahlížet na své podnikání.

Diskuze