Převzetí účetnictví je okamžik, který nastává, když účetní získá nového klienta. Je to moment, který každá účetní oslavuje – má nového klienta, bude mít větší příjmy a na začátku každého vztahu všechno vypadá ideálně.
Možná už se někde objevuje malý mráček, že něco nebude úplně ideální, ale zpočátku ten vztah většinou vypadá růžově:
“Mám nového klienta, domluvili jsme se na ceně, budeme se teď domlouvat na předání účetnictví a potom se to nějak vyvine…”
Realita je často jiná
Jenomže často se setkávám s tím, že účetní přebírají účetnictví způsobem, že ještě za půl roku nemají zavedené počáteční stavy. Po třičtvrtě roce začínají pracovat na účetní závěrce a zjistí, že:
- spousta věcí chybí
- řada dokladů není kvalitně doložena
- nemají předané potřebné informace
A to všechno vede k obrovskému stresu pro novou účetní.
Typický scénář
Nejeden případ okolo mě vypadal takto: účetní převzala účetnictví, měla k dispozici podklady k účetnictví a vypadalo to jako slušně vedené účetnictví.
Ale potom při sestavování účetní závěrky se zjistilo, že:
- nesedí aktiva a pasiva z minulého roku (i když to číselně na řádku aktiva a pasiva formálně sedělo), ale v matematice byly chyby
- neseděly stavy na jednotlivých účtech
- detaily některých účtů nebyly dohledatelné
Výsledek? Účetní místo sestavení závěrky za aktuální období musela dohledávat informace za předcházející období ve spolupráci s odpovědnou osobou ve firmě.
Co bylo výsledkem:
- mnoho hodin na straně účetní i klienta, kdy se snažili dohledat informace, které chyběly
- nejistota na straně účetní jak a kolik si za tu práci může vyfakturovat – dilema, zda všechny hodiny a nebo jen část
- stres, jestli se zvládne včas závěrka za aktuální období.
Faktické problémy při převzetí účetnictví

Převzetí účetnictví není legislativně přesně definovaný proces. V české legislativě nenajdete jasně řečeno, jakým způsobem má převzetí účetnictví probíhat. Částečnou úpravu lze v legislativě nalézt, ale ve výsledku je to spíš ponecháno na odběratelsko-dodavatelský vztah a podmínky, které si odběratel a dodavatel mezi sebou dohodnou.
Proto jsem pro vás připravila 5 nejčastějších rizik, na která je potřeba při převzetí účetnictví myslet:
1. Neúplnost předaných dokladů
První riziko je neúplnost předaných dokladů a to, jaký to může mít vliv na účetnictví, účetní závěrku a daně.
Ta neúplnost dokladů spočívá v tom, že na začátku si řeknete: “Nevidím v tom problém, mám tady tyto podklady.” Klient vám říká: ” V účetnictví není problém, uvidíte sám/sama.”
Jenomže klient často nemá dostatečné znalosti o tom, jaké všechny doklady se mají přebírat. Domluví se s bývalou účetní a společně připraví určité dokumenty na předání. Záleží ale velmi na tom, v jaké “náladě” se klient s bývalou účetní loučí. A to vše se může následně promítat i v kvalitě předaného účetnictví, i když tady také nalezneme hrubý legislativní rámec , kterým se v této situaci řídit.
Je to i o předávaných dokumentech, informacích a souvislostech účetní jednotky. Tohle všechno je potřeba jasně stanovit už v okamžiku, když se začíná domlouvat převzetí účetnictví.
2. Nejasná odpovědnost
Druhým rizikem je nejasná odpovědnost.
Je judikaturou prokázáno, že odpovědnost za vedení účetnictví se účetní jednotka nikdy nemůže zbavit. A to ani tím, že svěří účetnictví do rukou jiné osoby (externí účetní).
V roce 2023, konkrétně 25.9.2023, vyšel judikát 30 Af 62/2021-71 , který se zabýval touto problematikou. Soud jednoznačně řekl, že odpovědnost je vždy na účetní jednotce.
Odpovědnost za účetnictví je v rukou jednatele, protože jednatel má povinnost zajistit řádné vedení evidence – a účetnictví je bez pochyby touto evidencí, která se zákonem myslí.
Ale když se podíváme do detailu:
- Jednatel vybírá profesionála, který mu povede účetnictví
- Účetní je profesionál, který se zavazuje jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním spojena
- V případě, že při výkonu profese odborník způsobí škodu, může být podle občanského zákoníku (§ 2950) odpovědný za tuto škodu
Není však všechno černobílé – pokud došlo k pochybení na straně klienta, pak i klient nese za škodu odpovědnost. Nelze vše připsat pouze k tíži odborné osoby (v tomto případě účetní).
Odpovědnost je důležité jasně stanovit. Je zásadní s tím počítat a nějak na to reagovat. Jednoznačně doporučuji mít smlouvu o vedení účetnictví, kde máte stanovená pravidla, jak bude spolupráce fungovat – a to jak na začátku, tak i na konci vztahu.
3. Přístupy do systémů
Třetím rizikem je, že externí účetní mají přístupy do různých systémů a datových schránek, a klienti sami se správu těchto systémů nestarají.
Je potřeba si jasně říct:
- kdo má kde jaké přístupy, jaké systémy je potřeba mít zpřístupněné
- jaká jsou hesla
- zda se budou hesla měnit (což se vždy doporučuje při změně odpovědné osoby)
I na tyto přístupy je třeba myslet, protože když se přebírá účetnictví, nová účetní může získat přístup do systému až později – třeba proto, že jí bude založen speciální účet nebo budou změněna přístupová data.
4. Chybějící přehledy a evidence
Čtvrtou rizikovou oblastí jsou účetní záležitosti, kdy například chybí přehledy, evidence majetku, zásob nebo inventarizace.
Může se stát, že inventarizace buď nejsou vůbec udělané, nebo jsou, ale nejsou k dispozici či nejsou předávány. Chybí komplexnost dokumentů, které se váží k účetnictví a jsou to informace, se kterými je potřeba pracovat.
Například u majetku a zásob je důležité vědět:
- Jakým způsobem se odpisuje majetek
- Jak se naskladňují a vyskladňují zásoby
- Jaké je ocenění zásob
Toto všechno je nezbytné znát v okamžiku, kdy se přebírá účetnictví. Často nejsou ale tyto informace včas předávány nebo nejsou předávány vůbec.
5. Náprava nesprávně vedeného účetnictví
Posledním, pátým rizikem je otázka: pokud je účetnictví vedeno nesprávně, jak vyřešit jeho nápravu?
Často se setkávám s tím, že hodně účetních, zejména na začátku své praxe, se pustí do vedení složitějšího účetnictví. Nemají po ruce osobu, která by s nimi konzultovala nebo je kontrolovala. I když jsme v moderní době, nemůže účetnictví spoléhat na rady pouze umělé inteligence.
Určitě tyto účetní podporuji, ale je potřeba myslet na to, jestli všechno v účetnictví je správně. A neplatí to jen pro účetní s krátkou praxí, může to být i účetní s dlouholetou praxí, která měla svůj způsob vedení účetnictví a nebo pro účetní poradenské firmy, které přes velké množství klientů nestíhají vše vést v maximální kvalitě. A nebo to prostě může být je souhra špatných okolností a chyba je na světě.
Už na začátku je dobré:
- Připravit se na možné problémy
- Zkontrolovat, jak kvalitně je účetnictví vedeno
- Zjistit, jestli jsou tam chyby
- Připravit klienta na případné opravy
A jednoznačně s klientem komunikovat:
- Jakým způsobem budou opravy oceněny
- Kolik to bude stát
- Jak to bude probíhat
Tohle není jen o provedení účetních operací – je to strašně důležité pro spolupráci s klientem.
Co můžete hned aplikovat
Když přebíráte účetnictví a máte nového klienta, vždy si uzavřete smlouvu o vedení účetnictví. Ať už je to kamarád, soused nebo neznámý člověk – prostě jakákoliv třetí osoba.

Ve smlouvě by mělo být jasné:
- Pravidla, jak bude účetnictví vedeno
- Stanovení vaší odměny
- Co je předmětem vaší činnosti
To je z mého pohledu velmi důležité. Na začátku každého vztahu je všechno skvělé, ale když začne jít do tuhého – třeba při řešení nápravy chyb z minulých let – pak je otázka, jak to ocenit a jakou částku si říct. Proto by mělo být jasně určeno, že takové věci nejsou součástí běžných účetních prací.
Více informací o převzetí nebo předání účetnictví
Pokud vás zajímají další detaily o převzetí a předání účetnictví:
- Jak je to konkrétně s legislativou
- Jaká pravidla jsou podchycená judikaturou
- Jaké konkrétní vyžadovat dokumenty od klienta nebo bývalých účetních,
Tak kompletní řešení všech zmíněných problémů nabízí můj minikurz “Převzetí účetnictví: Kompletní postup a dokumentace“, ve kterém se dozvíte úplně všechno, co je v souvislosti s převzetím a předáním účetnictví důležité.
Zahrnula jsem do něj roky praxe a zkušeností s přebíráním účetnictví. Je potřeba se na to podívat nejen z hlediska rychlého přenosu dat z jednoho systému do druhého, ale i z hlediska ověření správnosti.
Můžete převzít účetnictví, kde po kontrole zjistíte, že nejsou dodržovány účetní postupy nebo jsou tam chyby. To vás pak může stát hodně času, práce a stresu, než to všechno dáte dohromady.
Nepodceňujte přípravu na převzetí účetnictví– je to velmi důležitý krok na začátku vztahu s vaším klientem.
