Co musí účetní splňovat z hlediska AML zákona?

K dnešnímu článku mě inspirovalo dění na sociálních sítích, kde se ve velkém diskutuje o tom, co všechno nyní musí účetní nově plnit ve vztahu k AML zákonu. Pojďme se na to podívat:

Co znamená AML pro účetní?

AML zákon neboli zákon č. 253/2008 Sb. Zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu definuje okruh osob, který musí hlídat a také případně hlásit na Finančně analytický úřad tzv. podezřelý obchod. Podezřelý obchod je např. takový, u kterého dochází k něčemu nestandartnímu.

Může se jednat o phishing, podvod, zpronevěru, porušení povinnosti při správě cizího majetku, daňová trestná činnost, trestná činnost související s veřejnými zakázkami, korupce, neoprávněné podnikání, krádeže, loupeže, vydírání, mravnostní trestná činnost, drogová trestná činnost, terorismus, šíření zbraní hromadného ničení, porušení mezinárodních sankcí atd.

Je toho opravdu hodně a všechno to jsou možné cesty, které ve výsledku povedou k legalizaci výnosů z trestné činnosti. 

Zní vám to jako něco, o co se zajímá policie? Kriminálka? Tak to je přesně ono. A jakou roli v tom hraje účetní? 

Účetní prochází pod rukou veškeré transakce jejích klientů a právě ona by mohla pomoci odhalit činnosti, které vedou právě k legalizaci výnosů z trestné činnosti. Nepředstavujte si to ale jako detektivku, kde účetní bude suplovat policii. To po ní nikdo nechce. To, co musí účetní udělat je:

1. Provést tzv. identifikaci klienta

Opět, nepředstavujte si to jako výslech v Bartolomějské (sídlo kriminálky v Praha). Stačí od klienta získat informace typu osobní údaje u fyzické osoby a údaje o právnické osoby (sídlo, IČ, název) společně s osobními údaji statutárního orgánu. 

Identifikaci můžete provést osobně, dálkově prostřednictvím elektronické identifikace, prostřednictvím bankovní identity aj. 

Pokud zvolíte identifikaci pomocí dokladů (občanka), můžete si udělat její kopii. Tady není porušeno žádné GDPR. 

O identifikaci si musí udělat účetní zápis. K tomu může využít např. formuláře připravené na pro tyto účely.

2. Provádět kontrolu klienta

Stále je potřeba se zajímat o celý obchodní vztah tj. aby v rámci obchodního vztahu nedošlo k nějaké podezřelé transakci a v případě, že ano, tak aby byly včas odhalena.

Účetní musí stanovit maximální pravidelné intervaly pro provádění aktualizace rizikového profilu klienta v závislosti na jeho rizikovém profilu. 

Klient je povinen poskytnout jakékoliv dokumenty a informace k transakcím.

Kontrola vždy povinná vždy v těchto případech:
✅ U jednorázového obchodu nad 15 000 EUR
✅ U PEP (politicky exponovaná osoba)
✅ U podezřelého obchodu
✅ S osobami z rizikové země

Jak na hodnocení klienta a jeho rizikového profilu? Ve formuláři připraveném na pro tyto účely je připraven seznam záchytných bodů, které jsou významné a velmi doporučované pro hodnocení takového rizika.

Mýty o AML povinnosti pro účetní

1. Jedná se o novou povinnost

Toto je opravdu mýtus. Povinnou osobou je účetní již víc jak 10 let.

2. Účetní musí nahlásit na Finančně analytický úřad všechny své klienty

Ne, toto není pravda. Na FAÚ se musí účetní nahlásit povinně a to ve vztahu k nahlášení kontaktní osoby (blíže viz článek https://danebeznervu.cz/povinnost-ucetnich-aml-zakon/). To znamená, že účetní hlásí sebe resp. Osobu, se kterou bude FAÚ spolupracovat při případném vyšetřování podezřelého obchodu.

Klienta účetní nikam nenahlašuje. Klienta účetní nikam neposílá.

3. Nemám žádné klienty, jednou za rok zpracuji pár přiznání a proto AML nemusím řešit

Další mýtus! Je to o tom, jestli máte (zjednodušeně řečeno) aktivní živnost na účetní poradenství. Tj. jste osoba oprávněná provozovat živnostenskou činnost účetních poradců, vedení účetnictví a vedení daňové evidence podle živnostenského zákona. Pokud ano, musíte plnit povinnosti AML zákona.

4. Pracuji jen pro jednu firmu. AML řešit nemusím.

Pokud pro ni pracujete jako externí účetní na základě živnosti, tak AML řešit musíte. 
Pokud pro ni pracujete jako zaměstnanec a nemáte aktivní účetní živnost, tak AML řešit nemusíte.

5. AML povinnosti plnit je velmi administrativně zatěžující.

Je to jako když jdete do banky, taky nejprve předložíte občanku a teprve pak řešíte to, co potřebujete. Stačí si udělat systém, např. využívat formuláře připravené na pro tyto účely.

6. U klienta udělám jednou identifikaci a mám hotovo.

Pozor na záměnu pojmů identifikace a kontrola klienta viz výše v tomto článku. Kontrolu je potřeba provádět stále a identifikaci ve vybraných případech. Doporučuji si poslechnout webinář, kde se AML věnuji více do detailu.

7. Termínově zpracovávám klienty až od dubna, nemusím se tedy do 10. 3. 2025 registrovat

Nahlášení kontaktní osoby povinné osoby, tedy koho mají v případě potřeba z FAÚ kontaktovat (tj. např. účetní OSVČ ), se neodvozuje to zakázek účetní. Pokud je aktivní živnost, je účetní (v tomto případě OSVČ účetní) povinnou osobou a tedy vztahují se na ní pravidla AML.

AML povinnost je tady s námi již více než 10 let. Ačkoliv se to nezdá, je potřeba tyto povinnosti plnit a zákonodárce „přiostřuje“ pravidla. Nikdo nechceme platit milionové pokuty. Proto je potřeba toto bedlivě hlídat.