V účetní branži mají účetní na prvním místě klienty. Klienty, kterým zpracovávají veškeré podklady pro účetnictví, pro daně… a je pro ně cílem, aby všechno bylo v termínu. Aby klient dostal vše přesně v tu chvíli, kdy to potřebuje.
Taková je práce účetních a tak se pozná i dobrá účetní – že opravdu plní požadavky svým klientům.
ALE účetní je také podnikatel – a na to nesmí zapomínat!
Pojďme se podívat na druhou stránku účetních a to stránku, ve které jsou sami podnikateli.
Účetní si musí plánovat, musí strategicky přemýšlet o tom, jak své podnikání uchopit. Každý známe novoroční předsevzetí: “Začnu cvičit, začnu jíst zdravě, budu držet dietu, budu chodit na procházky…” A často se to nedodrží, protože chybí motivace nebo odhodlání.
Proč to zmiňuji? Protože to stejné platí i v podnikání.
Pokud si účetní jako podnikatel/ka dá za cíl, že chce rozjet svoje podnikání, tak toto předsevzetí, plán či strategie často neobnáší dostatek jasných kroků, jakým způsobem to má udělat. Je to často z důvodu, že priority jsou v dokonalé práci pro klienty, jejich podnikání přece závisí na spokojených klientech. Jenže nenechte se zmást. Klient je pro účetní obchodním partnerem, ne šéfem, nadřízeným. Proto priority pro své podnikání určuje jedině sama/sám účetní.
Konkrétní cíle jsou klíčem k úspěchu
Účetní často nevěnuje dostatečnou pozornost vlastním strategickým cílům podnikání. Pokud cíl má, je velmi obecný jako např. „Chci, aby mě podnikání uživilo“. Konkrétnější cíle jsou ale více jasnější, lépe uchopitelné a tvoří základ úspěšné podnikatelské strategie. Konkrétnější cíl může být:
- Chci zvýšit zisky
- Chci získat více klientů (třeba jednoho měsíčně)
- Chci zvýšit své zisky o 25% během příštího roku

To je už jasnější cíl, který si podnikatelé dávají. A je zřejmé, že tam budou potřeba nějaké kroky. Kroky správným směrem, milníky, co musíme v procesu učinit… abychom viděli pokrok, neztratili motivaci a elán do změny.
Každá změna nějakým způsobem bolí. A pokud se to týká peněz, vlastního podnikání účetní, je to většinou těžší. Jednodušší je plnit přání jiných podnikatelů – a to potom účetní často zapomíná na sebe.
Proč účetní zapomíná na sebe?
Protože může být zahlcena požadavky klientů. Má hodně klientů, hodně pracuje (10-12 hodin denně), pracuje na několika zakázkách najednou… všichni klienti chtějí termíny ve stejnou dobu a účetní si nestanovila hranice. Neřekla: “V tomto termínu to není reálné, ale jsem schopná to udělat v tomto a dalším termínu.”
Účetní je často zahlcená. Nemá čas řešit svoje interní věci. Natož plánovat a realizovat velké projekty, které zaberou čas.
A velkým projektem pro účetní může být:
- Revize klientského portfolia
- Revize nastavení účetních služeb
- Přepracování cenové strategie

Přepracování cenové strategie je veliký úkol! Může to být až odstrašující úkol, který ovlivní mnoho oblastí v celém podnikání. Je to něco, do čeho se účetním často nechce a říkají si: “Udělám to příští rok… nechám to na později… teď musím vyřešit klientskou práci nebo rodinné záležitosti…”
Pro účetní to může být velmi těžký úkol. A může skončit tím, že nakonec neudělá nic. Prostě jede v zajetém systému. Nemá kapacitu ani čas věnovat se velkým projektům, jako je revize klientů nebo cenové strategie.
Past každodenního provozu
Někdy můžete mít pocit, že nemáte čas na nic. Že jste zahlceni každodenním provozem podnikání.
A to je past, do které nechcete spadnout! Past, ze které se těžko vystupuje.
Kdyby účetní byla zaměstnanec, spadla do takové pasti, narazila by na dno, řekla by: “Ne, končím.” A odešla by ze zaměstnání. Ale jako podnikatel musíte být k sobě kritičtí a ptát se: “Nemohlo se něco udělat jinak? Nemůžu tomu předejít? Nemůžu to lépe zorganizovat?”
Často je to spojeno s tím, že jako podnikatelé nezodpovídáte nikomu za své podnikání. Zodpovídáte sami sobě. Ale je dobré najít někoho, kdo vám poskytne oporu a komu se budete zodpovídat.
Kde najít oporu a zodpovědnost?
Nemusíte hledat žádné kouče, mentory, kterým za podporu těžce platíte. Najít oporu může být velmi jednoduché, stačí se rozhlédnout:
- Partner, který vám podá pomocnou ruku
- Děti, které vás mohou motivovat – Nejsilnější věta od dítěte je: „Mami, pojď si se mnou hrát a zavři počítač.“ To je motivace, která „nakopává“.
- Rodiče,
- Kamarádky, které přejí vašemu úspěchu, které vás chápou a podpoří
- Nebo dokonce umělá inteligence – chatbot, který se vás bude ptát, jak jste se posunuli
Když chybí motivace
Pro plánování, změny, realizaci změn je důležitá motivace. Motivace, která je pro vás hnacím motorem. Ale co když motivaci nemáte? Co když vám motivace chybí. Jste unavení, není čas a logicky není chuť.
Je dobré na sebe neklást vysoké nároky, ale začít aspoň něco dělat.
Když začnete něco dělat v rámci podnikatelské strategie, začnete dělat akce. A každá akce nakonec vytvoří motivaci: “Když už jsem se do toho pustila, chci to dodělat.” A potom: “Když už mám hotový tenhle krok, chci udělat další.” Pokud motivace nepřijde do 10 až 15 minut, kdy se dané věci věnujete, není to pro tento okamžik vhodná aktivita.

Pro růst motivace musíte jasně vědět, jaká je posloupnost kroků k dosažení vámi stanoveného cíle.
Trpělivost je klíčová
Zároveň je strašně důležité být trpělivý/á. V podnikání nelze nic uspěchat. Všechno chce svůj čas.
Je dobré si dávat cíle, říct si, kde chci změnu. Ale mít realistická očekávání!
Například když revidujete klienty podle metody ZLATO, musíte každého klienta roztřídit podle typu – jestli je ziskový, loajální, akceptovatelný, toxický, odcházející. Následně u každého klienta volíte jinou strategii pro další spolupráce. Pokud se pouštíte např. do změny cenové strategie, nemůžete čekat zázraky na počkání. Je to dlouhodobý proces, kterým chcete postupnými krůčky (ne kroky, ale krůčky!) změnit současný stav.
Rozložte velké cíle na postupné kroky
Je dobré si všechno rozložit na postupné kroky. Říct si jasně: “Jdu do toho” a udělat první krok ke změně. Třeba první kroky k novým cenám.
Důležité je mít opravdu konkrétní cíle:
- Ne “Chci změnit způsob, jakým podnikám, chci mít víc času na rodinu”
- Ale “Chci o dva klienty méně. Chci příjmy o 30% vyšší. Chci méně toxických klientů a více ziskových a loajálních klientů. Chci pracovat 5 hodin denně.”
To vše vede k jasnějšímu cíli, na kterém začnete postupně, ale aktivně pracovat. Začnete ho sledovat a monitorovat.
Udělejte si čas na svoje podnikání
Udělejte si ve svém harmonogramu čas na VAŠE podnikání. Nejen na podnikání vašich klientů!
Velké firmy mají vždy interní porady, které se týkají firmy samotné. Tyto velké firmy jsou v poskytování účetních služeb často velmi úspěšné. Plánují i interní procesy – a to se musí naučit i účetní podnikatel/ka.
Osvědčené strategie pro stanovení cílů
Je více možností, jak si stanovovat cíle, ale osvědčené jsou:
- Nebýt na sebe příliš ambiciózní
- Být realistický
- Dělat postupné kroky, první krůčky k cenové strategii nebo ke klientskému portfoliu
- Sdílet to s někým a pravidelně to diskutovat
Vytvořte si podporu pro vaše podnikání! Já to mám ve svém manželovi, který se mnou sdílí veškeré podnikatelské cesty.
Plánujte v reálných časových horizontech
Všichni známe otázku z pracovních pohovorů: “Kde chcete být za rok? Za pět let?” My v podnikání bychom si měli tuto otázku pokládat také.
Ale ještě lepší je rozkouskovat si rok na čtvrtletí. Pět let je příliš vzdálená motivace. Ale tento rok je docela blízký a reálný.
Když si rozdělíme rok podle čtvrtletí, můžeme si lépe plánovat:
- V prvním čtvrtletí přeceníme stávající zákazníky
- V druhém čtvrtletí vyvineme komunikační plán
- V dalším čtvrtletí vytvoříme další strategii ohledně cen

Svět účetních je ale specifický tím, že jsou zde závěrkové a daňové sezóny. Proto by plánování nemělo probíhat v prosinci, v lednu, kdy začínají být klienti velmi aktivní a zásobují účetní různými požadavky. Plánovat by se mělo v létě, kdy je klidněji i z důvodu dovolených. Plánovat může účetní i na dovolené, na lehátku na sluníčku. Je to čas pro vaše podnikání.
Shrnutí: Co potřebuje úspěšná účetní-podnikatelka?
Když účetní-podnikatel/ka chce mít pevně v rukách své podnikání, mít čas pro sebe a nebýt přetížená, měl/a by:
- Mít vyhrazený čas jen pro své podnikání (ne pro klienty, ale pro sebe)
- Mít strategii, kam se chce dostat za rok nebo za čtvrt roku
- Mít jasně stanovené postupné krůčky, které jí dodají motivaci
- Mít někoho, kdo ji vyslechne, podpoří, dodá odvahu a zodpovědnost za její podnikání
S malými krůčky dosáhneme toho, co chceme! A pokud se to týká cenových strategií a klientského portfolia, je to obrovská změna, kterou se účetní odhodlává řešit.
Nenechávejte to na “potom”. Nikdy to potom nebude, nikdy to potom nepřijde. Potom se to samo nikdy neudělá. Využijte každou chvíli k přemýšlení nad tím, jak budujete své podnikání a kam se chcete dostat. A pokud chcete předělat ceny, cenové strategie a zrevidovat si klientské portfolio, využijte nabídky na kurz “Cenotvorba pro účetní“, kde se právě tomuto věnují.